Word Lid
Persmededeling 30-06-2023: Basisbereikbaarheid Openbaar Vervoer

Persbericht: Mechelen, 30 juni 2023

Onbereikbaarheid van Mechelse binnenstad veroorzaakt problemen voor ouderen en mindervaliden

De recente wegwerkzaamheden in de Frederik de Merodestraat en Biest hebben geleid tot aanzienlijke ongemakken en onbereikbaarheid in de binnenstad. Terwijl de stad zich inspant om de rijweg te verbeteren, ondervinden automobilisten en vooral het openbaar vervoer omleidingen en veranderingen in de busroutes. Met name ouderen en mindervaliden, die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer, worden getroffen door het gebrek aan alternatieve vervoers mogelijkheden.

Vanaf maandag 26 juni zijn bussen gedwongen een andere route te nemen vanwege de wegwerkzaamheden in de bocht van de Frederik de Merodestraat en de Biest. Deze omleidingen blijven van kracht tot en met 1 augustus.

Veel pendelaars, waaronder patiënten die naar het AZ Sint-Maarten moeten, ondervinden moeilijkheden bij het vinden van de juiste route. De omleidingen van De Lijn, als gevolg van de herinrichting van de Vesten, lijken tegen alle logica in te gaan. Het eenrichtingsverkeer zorgt ervoor dat bussen een tegenovergestelde route nemen en een belangrijk deel van de passagiers aan hun lot overlaten.

Deze problemen hebben geleid tot toenemende frustratie bij de ouderen en mindervaliden die in de binnenstad wonen. Ze ondervinden moeilijkheden bij het bereiken van belangrijke bestemmingen, zoals het ziekenhuis, als gevolg van beperkingen in het openbaar vervoer. Daarnaast lijkt het stadsbestuur weinig rekening te houden met hun behoeften en belangen.

Vlaams Belang heeft de laatste dagen verschillende meldingen van hinder ontvangen en er is ook kritiek geuit op het stadsbestuur met betrekking tot de prioriteiten bij de besteding van financiële middelen. De aankondiging van verdere wegafsluitingen in de Merodestraat komt op een moment dat de stad al te maken heeft met een overvloed aan wegwerkzaamheden. Deze situatie benadrukt ook de onduidelijkheid en ongemakken waarmee de Mechelaar wordt geconfronteerd.

Kim Brooks, voorzitter van Vlaams Belang Mechelen, benadrukt het belang om de toegankelijkheid voor ouderen en mindervaliden te waarborgen, zodat zij niet geïsoleerd raken tijdens deze periode van wegwerkzaamheden. Brooks voegt eraan toe: "Het is belangrijk dat het stadsbestuur rekening houdt met de behoeften van ALLE inwoners en ervoor zorgt dat de stad leefbaar blijft, zelfs tijdens renovaties en verbeteringen aan de infrastructuur." Vlaams Belang dringt er bij het stadsbestuur op aan om snel een oplossing te vinden om de binnenstad weer bereikbaar te maken en de omleidingen van de bussen in overleg met De Lijn te herzien

Namen het Vlaams Belang

Kim Brooks