Word Lid
Persmededeling 14-04-2023 Lokale markt in Leest, toch niet lokaal

Persmededeling 14-04-2023

LOKALE MARKT IN LEEST, NIET ZO LOKAAL

De korte keten is een concept dat steeds meer terrein wint in onze samenleving. Het houdt in dat er zo weinig mogelijk tussenpersonen zijn tussen de producent en de consument, en dat er dus meer rechtstreekse verkoop plaatsvindt. Op die manier wordt niet alleen de voedselverspilling verminderd, maar worden ook lokale handelaars gesteund en wordt de ecologische voetafdruk verkleind. Het stadsbestuur zou dan ook overtuigd moeten zijn van de voordelen van de korte keten en vooral de lokale handelaars aanmoedigen om er gebruik van te maken. Maar uit eigen onderzoek blijkt dat niet alle handelaars even enthousiast zijn.

Vlaams Belang Mechelen ging zelf op onderzoek in Leest. We waren verrast dat slechts 2 op de 5 marktkramers van Mechelen waren. Nog opmerkelijk is dat ondanks de vele landbouwers in de streek geen enkele lokale handelaar vanuit Leest aanwezig was. Dat is opmerkelijk, gezien de voordelen die het concept met zich meebrengt.“We keken de gegevens na van de aanwezigen en het blijkt inderdaad dat 3 op 5 handelaars op het marktje van Leest niet afkomstig zijn uit Mechelen. Dit is opmerkelijk, aangezien het Mechels stadsbestuur volledig overtuigd is van de voordelen van de korte keten en de lokale economie wil ondersteunen” stelt Vlaams Belang voorzitter Kim Brooks. Schepen van Landbouw Orleans: “De markt biedt een platform aan LOKALE boeren om hun producten rechtstreeks aan de consument te verkopen.”“Helaas konden we vaststellen dat er geen enkele handelaar vanuit Leest deelneemt aan de wekelijkse Markt. Hoe komt het toch dat er geen enkele Leestse handelaar geïnteresseerd is in deze organisatie van de stad? Of spelen er andere factoren mee? Hebben ze niet meegedaan aan de loting? En waarom niet?” vraagt Brooks zich af.
De vraag rijst wel in hoeverre deze niet-Mechelse handelaars ook daadwerkelijk bijdragen aan de lokale economie en de korte keten. Het is immers de bedoeling dat lokale handelaars en producenten gesteund worden, zodat er minder transport nodig is en de ecologische voetafdruk van voeding en andere producten verkleind wordt.
Het is dan ook belangrijk dat het stadsbestuur actief inzet op het ondersteunen van lokale handelaars en producenten. Een mogelijke maatregel zou zijn om subsidies te voorzien voor ondernemers die zich vestigen in Mechelen en kunnen aantonen dat ze met lokale producenten samenwerken. Ook kan het stadsbestuur lokale handelaars meer in de kijker zetten door bijvoorbeeld evenementen te organiseren waarbij zij centraal staan. Een gemiste kans van een onder meer Groen stadsbestuur, dat in werkelijkheid meer om "windowdressing" geeft dan om een (h)echte duurzame en circulaire economie.Op de volgende gemeenteraad zullen Vlaams Belang raadsleden, Catherine François en Ingrid Kluppels enkele voorstellen lanceren om niet alleen de lokale handel te stimuleren, maar ook de binnenstad te ondersteunen na de recente faillissementen omwille van de herinrichting van de Vesten.

ONTVANG ONZE NIEUWSBRIEF